Luty 11, 2020

Nowa edycja whisky Karuizawa wprowadzona na rynek przez Wealth Solutions

Firma Wealth Solutions wprowadziła na rynek limitowaną edycję whisky z legendarnej, japońskiej destylarni Karuizawa. Jej motywem przewodnim są ryby koi, które w kulturach Dalekiego Wschodu są symbolem dobrobytu, szczęścia oraz wytrwałości. Edycja została podzielona na trzy części liczące po 35 sztuk każda.

Wealth Solutions specjalizuje się w tworzeniu i sprzedaży limitowanych edycji unikatowych alkoholi. W ciągu ostatnich kilku lat firma wprowadziła na rynek ponad 10 różnych edycji z legendarnej, nieczynnej destylarni Karuizawa. W tym miejscu wymienić można chociażby 48-letnią Karuizawę 1964, czy 51-letnią Karuizawę 1964 – najdłużej starzoną whisky z tego zakładu. Wealth Solutions oferowała swoim klientom również edycje Karuizawa Cherry Tree, Karuizawa Origami, Karuizawa 1981 Shibari, Karuizawa Cities oraz Flowers.

W edycji Karuizawa Koi Wealth Solutions postanowiła zabutelkować whisky single malt z roczników 1999 oraz 2000 i podzielić ją na trzy równie części liczące po 35 butelek (ABV: 46%, 48% oraz 55%). W projekcie tym użyto butelki WS Heavy Bottle wykonanej ze szkła wysokiej przejrzystości i zaprojektowanej przez zespół kreatywny firmy Wealth Solutions. Na każdej butelce namalowana została para rybek koi, pływających w ogrodowym stawie. W ten oto sposób firma nawiązuje do głównego motywu całej edycji.

Ryby koi w kulturze chińskiej i japońskiej są symbolem dobrobytu, szczęścia i wytrwałości. Stara legenda głosi, że karpie koi płyną w górę Żółtej Rzeki, aby w nagrodę na końcu swej drogi stać się smokami. Koi jest w związku z tym ucieleśnieniem dążenia jednostki do bycia lepszym oraz stanowienia wartościowej części wszechświata. W innej wersji legendy usłyszeć możemy, że ryby koi będą płynąć pod prąd bez względu na warunki i wybiorą raczej śmierć niż niepowodzenie. Dzięki temu stały się one także symbolem motywacji i aspiracji.

Dziś ryby koi są hodowane w wielu krajach do celów dekoracyjnych i licznie zapełniają ogrodowe stawy. Występują w ponad 120 rożnych wersjach kolorystycznych. Rzadkie okazy są obecnie także poszukiwane przez kolekcjonerów. Dla przykładu w 2018 r. jeden z takich unikatowych egzemplarzy koi został sprzedany na aukcji w Japonii za 1,8 mln USD, stając się tym samym najdroższą rybą w historii. Oto kilka powodów które sprawiają, że ryby koi są bardzo popularnym motywem w sztuce japońskiej i chińskiej.

Jednak nie tylko koi potrafią być pożądanymi przedmiotami kolekcjonerskimi. Podobnie, jest w przypadku whisky z destylarni Karuizawa, która jest poszukiwana przez kolekcjonerów na całym świecie, co z kolei powoduje wzrost wartości poszczególnych edycji. Dla przykładu, przygotowana przez Wealth Solutions w 2013 roku, 48-letnia Karuizawa 1964 od swojej premiery już 6-krotnie zwiększyła swoją wartość i obecnie na aukcjach osiąga ceny ok. 150 tys. zł za butelkę.

Karuizawa Koi jest dostępna na internetowej stronie Wealth Solutions (https://wealth.pl/nasze-projekty/karuizawa-koi/).

Firma została stworzona w 2007 r. przez prawdziwych pasjonatów dla kolekcjonerów i miłośników luksusowych przedmiotów oraz trunków. Najlepsze bordoskie wina, wyśmienita szkocka whisky, unikatowe koniaki, dzieła sztuki, czy inne przedmioty kolekcjonerskie to podstawa jej oferty. W ciągu ostatnich dziesięciu lat firmie zaufało już ponad 8000 klientów.

Wealth Solutions na swoim koncie ma między innymi wprowadzenie na rynek jednych ze starszych whisky w historii, takich jak 67-letni Glen Grant 1949, czy najstarszych whisky z danych destylarni np. Karuizawa 1964, czy Glenfarclas 1953.  Dla jej klientów domy koniakowe Tiffon i Bache-Gabrielsen przygotowały także specjalne edycje koniaku pochodzące z przełomu XVIII i XIX w.

Wealth Solutions jest również pomysłodawcą stworzenia linii zegarków Spirit Watches, czyli zegarków z kapsułami wypełnionymi wyjątkowymi i bardzo starymi trunkami.  W jej ramach powstały: Cognac Watch (z koniakiem Gautier z 1762 r., czyli najstarszym koniakiem na świecie). Rum Watch (z Harewood Rum 1780, czyli najstarszym rumem na świecie) i Whisky Watch (z kroplą najstarszej rocznikowej whisky na świecie – Old Vatted Glenlivet 1862).

Destylarnia została założona w 1955 r. przez Daikoku-budoshu. Na miejsce produkcji whisky właściciel gorzelni wybrał miejscowość Karuizawa, znane miejsce wypoczynku Japończyków, położone u podnóża czynnego wulkanu Asama.

Karuizawa była małą destylarnią, wytwarzającą alkohol wyłącznie według tradycyjnych metod. Dodatkowo w celu uzyskania najwyższej jakości, do Karuizawy sprawdzono z drugiej części globu hiszpańskie beczki po sherry. W nich to przez lata leżakował destylat, tak samo jak w ojczyźnie whisky – Szkocji. Jednak w smaku tego trunku można wyczuć również lokalne wpływy decydujące o jej unikatowości. Górska woda czerpana z wulkanicznych wzgórz Asamy, bardzo mroźne zimy oraz upalne lata odcisnęły się w jej smaku, decydując o jego niepowtarzalności. Karuizawa to whisky bardzo bogata i aromatyczna, posiadająca wyraźny profil o silnym wpływie sherry.

Karuizawa produkowała na niedużą skalę oraz wyłącznie na rynek krajowy. Tak było od początku jej istnienia, aż do 2000 r., kiedy to zakończono produkcję w tej destylarni. Wprawdzie stanęły maszyny w jej murach, ale pozostały beczki pełne wyjątkowego trunku. Z roku na rok jest ich jednak coraz mniej. Na nieszczęście Karuizawy sława o jej trunkach obiegła świat dopiero po zaprzestaniu produkcji w jej murach. Gdy świat o niej usłyszał, od razu oszalał na punkcie trunków produkowanych u podnóża góry Asama.

Ponieważ Karuizawa zdała swoją licencję na produkcję alkoholi, a nieruchomość na której leżała destylarnia ma już innego właściciela, na rynek już nigdy nie trafią nowe beczki. Kiedy ostatnie z nich zostaną zabutelkowane nie wie nikt.